skip to Main Content

Litteraturliste

Æstetik i Dagtilbud

      • Blomgren, Henriette(2021)”Æstetik: skønhedsbobler, sensitive dialoger og samværsmodus”i Aabro, Christian:Temaer og aktiviteter i dagtilbud – Pædagogikken i spil”, Hans Reitzels Forlag
      • Fønnebø, Bente: ”Kunstneriske bevagelser i Barnhagen-De yngstes formgiving, bildeskaping og verksteder”
      • Fønnebø, Bente: ”Å tegne sammen i barnehage og skole”
      • Fønnebø, Bente: ”Å tegne sammen”
      • Fønnebø, Bente: ”Å skabe sammen i barnehagen”
      • Gjøtsvang og Olsen(2017): Dans en bog”, Alina
      • Hammershøj, L. G. (2013). Hvorfor legen er vigtigere end nogensinde. I J. Z. Eyermann (red.), Leg gør os til mennesker : en antologi om legens betydning (s. 6-18). Forlag 55 NORD.
      • Legeskabet (2012)https://felicia.dk/portfolio-item/aestetik-som-lyst-og-laering/
      • Nielsen, Kaare m.fl. ”Vi gør kultur- Kultur, æstetik og fællesskab”, Læreplansserien
      • Hansson, Hege(2015): ”En barnehage til begjær ”
      • Hernes,Leif , Ellen Os, Ivar Selmer-Olsen: Med kjærlighet til publikum -kunst for barn under 3 år”,
      • Holm, Anna Marie (2011) Øko-art med små børn, Av form
      • Jensen, Julie Borup(2019):”Det vi ved om dagtilbud -Æstetiske læreprocesser” – Dafolo
      • Johansen, Martin Blok(2018): “Æstetik og pædagogik”, Akademisk forlag”
      • Kirkeby, Anja(2020): Hør, hvad jeg tegner! Tegning i pædagogisk arbejde med børn, Akademisk forlag/li&gt
      • Kjær, Alice(2010): Projektarbejde med børn i daginstitutionen Fra fascination til fordybelse”, Dafolo
      • Kjær, Alice(2017):Æstetisk praksis og børn – sanser, væren og læring i dagtilbuddets læreplan, Dafolo
      • Kjær, Alice(2017): “Æstetik, praksis og børn”, Frydenlund Academic
      • Lillelund, Bech(2017): UCN, Perspektiv 2017: “Tre kulturer med ét smæk”: Https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n1.2017
      • Lillelund, Felicia og Sandy Elbæk(2020): “Evaluering og dokumentation af æstetiske læreprocesser” i bogen: Den styrkede pædagogiske læreplan – red. Torben Næsby og Trine H Mortensen, Dafolo
      • Møen og Thoresen(2019): Kunstpedagogiske utviklingsarbejde i barnehagen”, Fagbokforlaget”
      • Sørensen, Merete(2015):Æstetik i dagtilbudspædagogik kap. 7 s. 189-209 i Cecchin, daniela: Barndomspædagogk i dagtilbud, Akademisk forlag
      • Tanggard,Lene & Josefine Dilling(2019): Co-create. Samskabelse med børn i fokus.
      • Thorsen,Thomas(2021) ”Musikken, barnet og fællesskabet” Aabro, Christian:Temaer og aktiviteter i dagtilbud – Pædagogikken i spil”, Hans Reitzels Forlag
      • Østern, Anna og Lena og Geir Stavik-Karlsen(2013): Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling, Saxo

Æstetik

  • Austring og Sørensen(2006): ”Æstetik og læring”,
  • Austring, Bennyé (red)(2018): “Det blev en sommerfugl”, Kulturstyrelsen, KULT
  • Drotner, Kirsten(2001) “At skabe sig selv – ungdom, æstetik og pædagogik”. Gyldendal
  • Hansen, Nils Falk (red)(2017): Æstetikken tilbage i pædagogikken, Dafolo
  • Kjær, Alice(2017): “Æstetik, praksis og børn”, Frydenlund Academic
  • Lillelund, Bech: UCN, Perspektiv (2017): “Tre kulturer med ét smæk”: Https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n1.2017
  • Lillelund, Felicia og Sandy Elbæk(2018): “Pædagogisk dokumentation af æstetiske læreprocesser” i bogen: Den styrkede pædagogiske læreplan – red. Torben Næsby og Trine H Mortensen, Dafolo

Pædagogens rolle

            • Andersen, Jytte(2000): “Det gemmer sig i blyanten” s. 21 – “Den voksnes rolle i billedprocessen”
            • Drotner, Kirsten(2001) “At skabe sig selv – ungdom, æstetik og pædagogik”. Gyldendal
            • Sørensen, Merete (2013)Når den kompetente pædagog eller lærer viser vej s.80 i”Børn kunst kultur -i en hverdag der dur
            • Ørnø, Lone(2010): kreative børn, Dafolo

Håndværk og design

        • Bråten, Ingvard og Åse Kvalbein (2014): ”Ting på nytt- en gjenbruksdidaktikk, Fagbokforlaget
        • Jørgensen, Mette (2017): Håndværk og design fællesskab, Meloni
        • Kunst og kultur i skolen, Kommunernes Forening for pædagogiske Læringscentre (2017= – ISBN: 97-87-87284-57-8
        • Kirketerp, Anne (2021) Craftpsykologi, Mailand
        • Lindström Lars (2009): Produkt- og procesvurdering i kreativ virksomhed, fra Lene Tanggaard og Svend Brinkmann (red.):Kreativitetsfremmende læringsmiljøer i skolen, Dafolo
        • Martinussen, Marie og Kristian Larsen(2018): Materialitet og læring, Hans Reitzels Forlag
        • Marxen, Henrik og Knud Erik Christensen red.(2018) : Visualitet i undervisningen, Meloni
        • Nielsen, Dorte (2009) Idébogen – kreative værktøjer og metoder til idé og konceptudvikling, Grafisk Litteratur
        • Olsen, Anja Lea og Lilian Rohde(2013): Innovative elever- undervisning i FIRE faser, Akademisk Forlag ”
        • Tanggaard, Lene (2014): ”Opfindsomhed”
        • Volf, Mette (2009): Design- proces og metode
        • Zachariassen, Rachel og Ove Krog Eskildsen(2016): ”Håndværk og design- et fag i skolen”, Hans Reitzels forlag”

Tekstile teknikker

          • Broderi:
          • Andresen, Trine(2016): Vild med sting – en grundbog i broderi, Turbine
          • Barton, Julia(1989): Kreativt broderi inspriation til arbejder i stof og garn, Clausen bøger
          • Barden, Betty(2005):Broderihåndbogen over 200 forskellige sting, Mønstergården
          • Briscoe, Susan (2018):Sashikobroderi- den ultimative grundbog, Turbine
          • Khounnoraj, Arounna (2022): Visible mending, Turbine
          • Ruff, Rikke (1996): Broderi med fantasi, Aschehoug
          • Filtning:
          • Buch, Charlotte(2008): Filt tøj og ting, Klematis
          • Hansen, Birgitte Kragh (2008): Filt – nemt og sjovt, Klematis
          • Hansen, Birgitte Kragh (2007): Ny filt med filtenålen, Klematis
          • Lotterup, Grete(2015):Filtning – nunofilt & nålefiltflor, Olivia
          • Sørensen, Leila (2002): Filtning for begyndere, Olivia
          • Takle, Tone(2000): Frodig filtning for barn og voksne, Cappelen
          • Toft, Bente Ravn (2007): Filt – enkle teknikker, Klematis
          • Toft, Bente Ravn (2008): Filt fra A-Å, Klematis
          • Tolstrup, Lisbeth (2010): Filte fantasier, Forlaget Fiberfeber
          • Plantefarvning og tryk
          • Kjær, Anne Støvlbæk og Louise Schelde Jensen(2018): En farverig verden – G-uld
          • Olsen, Ida-Marie: Tekstiltryk i vide rammer (1997), Borgen
          • Svaboe, Bodil(1995): Stofftryk, Tell Forlag
          • Syning:
          • Albrectsen, Annemette og Tina Lisbjerg (2006):”Cool Couture -en sybog for viderekomne”, Olivia
          • Andersen, Bettina (2004): Tasker i sting og stof, Hovedland
          • Bechmann, Lonnie og Lis Lak Risager (2005): Blødt børnetøj, Klematis
          • Huge, Karoline Dahrling(2021): Fra seng til tøj, Petunia
          • Lind, Kirsten Victoria(2003): Klæd ud, Klematis
          • Mørck, Betty og Lisbeth Tolstrup (2006): Lademanns store sybog, Lademann
          • Moesby, Fabæch Maria og Signe Eriksen, (2015): Sy nederdele, Turbine
          • Rytter, Thea (2021): Lær at sy tøj efter dine egne mål, Turbine
          • Öberg, Inger og Hervor Ersman(1999): Ny mønsterkonstruktion for kvinder med grundmønstre i hel størrelse, Borgen
          • Patchwork:
          • Abildtrup, Anne(2006):Tæpper i patchwork og quilt, Olivia
          • Kerstin(2018): Mend & Patch a handbook to repairing clothes and
          • Gravenhorst, Helene(2015): Jeg elsker patchwork
          • Seward, Linda(1989): Bogen om patchwork, quiltning og applikation, Clausen Bøger
          • Rasmussen, Godske Anne-Pia Rasmusssen(1998): Flowerpower patchwork, Klematis
          • Strikning og hækling:
          • Bruning, Kate (2016): Hækl din egen campingtur, Turbine
          • Arne og Carlos(2010): Julekugler, Koppelwrite
          • Crompton, Claire (2005): Aschehougs strikkebog, Aschehoug
          • Eaton, Jan (2007):Håndbog i hækling, 300 tips, teknikker og tricks, Turbine
          • Frandsen, Pia (2017): Strikkede støvlekraver, Turbine
          • Gade, Gitte (2017): Hæklede klude fra a-ø, Klematis
          • Gebhart, Sus(2005):Vintagestrik & fashion, Olivia
          • Høxbro, Vivian (2004): Politikens Strikke og hæklebog, Politiken
          • Larsen, Lisbeth Lücke (2014): Fin & farveri JUL – du selv kan hækle, Klematis
          • Larsen, Lisbeth Lücke (2017), Hæklede grydelapper, Lelivre
          • Lord, Kerry (2017): Edwards Imaginarium, Turbine
          • Lord, Kerry (2016): Menageri – fugle. 40 bløde, hæklede fugle, Turbine
          • Mooncie, Vanessa (2017): Hæklede dyretrofæer, Turbine
          • Rasmussen, Dorthe Kjeldgaard (2006): Pynt og pift. Blomster og blade af stof, uld og garn, Klematis
          • Slump, Marinke (2015): Retrohækling. 30 fabelagtigt farverige opskrifter inspireret af gamle traditioner, Turbine
          • Spagner, Charlotte (2018): Vævestrik efter diagram, Print og grafik, Terndrup
          • Standfield, Lesley (2012): 100 blomster i hækling og strik, Turbine
          • Westphal, Åse (1981): Strikning,Lademan-
          • Westphal, Åse (1981):Hækling, Lademan
          • Blandet:
          • Olsen, Rikke (2011)100 ideer til håndarbejde, Gyldendal
          • Hauge, Lisbet (1998):Strømpedukker, Klematis
          • • Sørensen, Elisabeth Meiner (2010): Hjemmesko – til hele familien i rulam og skind, Forlaget Akronik

Billedkunst social og specialområdet:

        • Andreasen, Anna K.(2011) Tegne- samtale metoden, Frydenlund
        • Ankerstjerne, Jan(2020)Det æstetiske som adgang til verden i Dumstrei: Temaer og aktiviteter i social- og specialpædagogik, Hans Reitzels Forlag
        • Bistrup, Hanne (2006):Børnetegninger spor fra barndommenslandets univers, Frydenlund
        • Brodersen, Hansen og Ziehe (2015): Oplevelse, fordybelse og virkelyst, Kbh. Hans Reitzels Forlag
        • Demuth, Mette (2011): Kunstnerhuset KARAVANA, Tidsskrift: Danmarks Dramalærerforening Drama og teater
        • Dueholm, Jonas (2017) Musikaktivitet med psykisk sårbare unge-æstetik, krop og mening i Social- og specialpædagogik i teori og praksis red. Vibe Larsen og Gitte Lyng Rasmussen, Frydenlund
        • Eichen, Peter(2000) Billedsprog –om udviklingshæmmede og billedmediet, Gyldendal Uddannelse
        • Eichen Fedders, Line Emilie(2011): Kunst hjælper psykisk syge https://videnskab.dk/kultur-samfund/kunst-hjaelper-psykisk-syge Videnskab.dk
        • Fritzson,Hanna (2005): ”Kunst og handicap” en erfaringsopsamling UFC, Handicap
        • Henriksen, B.L.(2007):Livskvalitet en udfordring”, København K: Gads Forlag
        • Hørud, Karin (dagligleder på kunstskolen) (2008), Kunstskolen for voksne udviklingshæmmede i Udvikling Tidsskrift om udviklingshæmmede nr. 4, 4. kvartal 2008 d.4-7
        • Jensen, Bernhard (2016): Kunsten i socialt arbejde i bogen: Kildevang, Ofelia og Joan Glointborg Vissing red.: Handicap eller ej, Kunstskolen Nordhøj, From Grafisk
        • Jensen, Lise Maj Jensen(2012): Triangulær Terapi – En grundbog i tegneterapi for voksne, Frydenlund
        • Kildevang, Ofelia og Joan Glointborg Vissing red.(2016): Handicap eller ej, Kunstskolen Nordhøj, From Grafisk
        • Kusk, Hanne (2018): Om pædagogiske og demokratiske potentialer i æstetisk arbejde med steder, i Kogintion og Pædagogik nr. 109 s. 24-33
        • Lienhøft, Rita(2004): Kvartet – Museet psykiatrisk hospital i Århus, Ovartaci Fonden
        • Lienhøft, Rita (2004): Kvartet- en introduktion til fire udvalgte kunstere, Museet psykiatrisk hospital i Aarhus, Ovartaci Fonden
        • Madsen, Monica C.(2015) :I kærlighedens og fællesskabets tjeneste, I kærlighedens og fællesskabets tjeneste s.18-20 https://issuu.com/billedkunst123/docs/bkf_0215_t_web – i Tidskriftet: Billedkunst
        • Moutamid El Mina og Bjarne Sode Fuch(2012):”Kunst og æstetik som socialpædagogisk strategi” i Tidsskriftet: Psyke &Logos nr 33 side 437-451
        • Nielsen, Anne-Mette W mfl.: Når kunst gør en forskel
        • Pahuus, Mogens (1997): Holding og spontanitet- pædagogik, menneskesyn og værdier. Århus N: KvaN/li>
        • Poulsen, Thorbjørn Nyander: ”Æstetik, æstetiske udtryksformer og kultur” s. 368-338 i : Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen, Hans Reitzels forlag

Billedkunst teknik og metode:

                            • Andersen, Henrk Scheel og Ole Lauersen ”Hvad hånden former- om skulpturarbejde i skole og uddannelse”, Systeme
                            • Ellgaard, Gitte(2008): Skrot Art, Ikoner, interiører smukker skulpturer, Klematis
                            • Edwards, Betty (2006):Farver- om kunsten at blande farver, Aschenhoug
                            • Hansen, Claus Domine (2010): Håndbog i studiokeramik, teori og teknik, Erhvervsskolernes Forlag
                            • Hoff, Mogens (1991):”Opleve med farvekridt”, Gyldendals håndbøger
                            • Holm, Anna Marie(2003): Det eksperimenterende billedværksted 1-3 forlag: AV-form
                            • Holm, Anna Marie (2005)The art clup af Anna Marie Holm, forlag AVform
                            • Holm, Anna Marie(2012)Drengekunst, Forlag AVform
                            • Holm, anna Marie (2009)”Kunstnerisk liv ude” af , AVform
                            • Holm, Anna Marie (2007)”Baby-art” af anna Marie, Avform
                            • Martin, Judy(1992): Håndbog i farveblyantsteknikker, Gyldendal
                            • Martin, Judy (1993): Håndbog i grafiske teknikker, Gyldendal
                            • Politikens kunstnerhåndbog(1995): Materialer, teknikker og redskaber til maleri, tegning og grafik
                            • Rodriguez, Ramon de Jesus Rodrig(1999): Tegning for begyndere, Könemann
                            • Schütt, Anne Gyrite(1995): Tegn som du ser, DR tegneskole
                            • Schultz, Marianne(1995): RAKU i baghaven, Klematis
                            • Schultz, Marianne(1997): Lav selv keramik, Klematis

Billedkunst didaktisk fokus:

                            • Andersen, Henrik Scheel og Ole Laursen(2003):”Hvad hånden former..om skulpturarbejde i skole og uddannelse. Systime
                            • Andersen, Jytte(2000): “Det gemmer sig i blyanten”, Gyldendal
                            • Brodersen, Hansen og Ziehe (2015): Oplevelse, fordybelse og virkelyst, Kbh. Hans Reitzels Forlag
                            • Holm, Anne Marie(2007):Babyart- 0-3 åriges billedskabende udfoldelser -Av-form
                            • Johanson, Britta(2003): Børnekunst – inspiration til billedkunst, Kroghs Forlag
                            • Johanson, Britta (2011)Kunst uden penge –billedkunst med børn
                            • Kanppe, Helle(2009): Billeder i børnehøjde -billedarbejde i børnehaveklassen, Dafolo/li>
                            • Kirkeby, Anja(2020): Hør, hvad jeg tegner! Tegning i pædagogisk arbejde med børn, Akademisk forlag/li>
                            • Stanek, Henrik (2016):Kunst gør børn med indlæringsvanskeligheder til ligeværdige kammerater: https://www.folkeskolen.dk/595004/kunst-goer-elever-med-indlaeringsvanskeligheder-til-ligevaerdige-kammerater, Folkeskolen
                            • Thorlann, Britta Aagaard(2010): Form og skab i billedkunst, 40 undervisningsforløb i ler, skulptur, grafik og mosaik
                            • Zoffmann, Merete(2018): Fra indtryk til udtryk- billedsprog og trationer for børn, Frydenlund
                            • Ørnø, Lone(2010): kreative børn, Dafolo
                            • Ørskov, Grethe(1995): Om skulptur og skulpturoplevelse, Borgen
Back To Top