Akvarel er en helt fantastisk teknik, som til stadighed vil fascinere mig.
Man skal bare tænke akvarel som en fest. Det er rigtig godt at planlægge, hvad man vil. Man overvejer, hvilke retter man skal lave, hvordan bordet skal dækkes. Man køber forskellige ting ind og afprøver det. Det hele kan bare blive alt for planlagt og så vil der ofte ske det, at tingene bliver kedelige. Hvis intet er planlagt på forhånd kan tingene også ende i kaos. Sagt på en anden måde: “Hvis man taber stegen på gulvet, kan det blive både den bedste fest – fordi det var befriende, men det hele kan også være ødelagt…..sådan er det også i akvarel.
Man skal planlægge en akvarel.
Bestem dig for følgende inden du går i gang.
- Hvor meget skal billedfladen fylde?
- Hvad skal du tegne op, for at rammesætte din akvarel? Skitser op med blyant – meget svagt
- Overvej, om der skal være en ramme, der bliver lavet med malertape eller ved at tegne en svag streg med blyant, som efterfølgende kan viskes væk. Det er synd for akvarellen, hvis ikke den bliver omkranset af hvid flade/ramme, da det er med til at understrege akvarellens lethed.
- , Akvarellen kan også slutte mere tilfældigt. Jeg synes personligt, at de giver et mere let udtryk.
- Hvis papiret er tyndt, så skal du spænde papiret op på en træplade med malertape. Først vådgøres papiret og så spændes det op med tape. Herefter skal det tørre, så det ligger helt stramt
Find materialerne frem inden du går i gang.
- Akvarelfarver
- Blandebakker, en pølsebakke er fin. Den behøver ikke være ren fra sidst du arbejdede. Akvarelrester kan sagtens genbruges og man får automatisk en masse nuancer forærende på den måde
- En klud eller køkkenrulle til at suge “fejl” op.
- Pensler
- Blyanter /evt. akvarelblyanter til detaljer.
- Masser af vand
Hvilke materialer skal man købe?
Det er ikke ligegyldigt, hvilken akvarelfarve man køber. Hvis man køber for billige farve er der ofte problemer med lysægthed. Det betyder, at farven forsvinder med tiden, hvis det hænger på en væg.
Man kan vælge både flydende og faste akvarelfarver. Der er også akvarelfarve på tube. Alt er for så vidt fint. Man må prøve sig frem. Er det små børn, der skal arbejde med akvarellerne, så er de flydende farver de letteste at håndtere.
Akvarelpapir er også meget vigtigt. Kontorpapir dur ikke. Noget meget kraftigt tegnepapir kan til nød gå, men det er klart bedst, at købe akvarelpapir. Jeg køber mit papir hos Art de Vos i Århus. Der køber jeg store ark, som jeg kan rive i den størrelse, som jeg ønsker. De har en smuk, smuk kant
Akvarelpensler:
- Det kan være en god idé, hvis man arbejder med penslen på forskelligvis, så man lærer sit redskab godt at kende. Hellere en stor lækker pensel end en masse mindre halvdårlige pensler. Hvis penslen er god, kan en stor pensel både lave store himmelflader og deltaljer.
- Penslen, der har vifteform er god til at lave græsser og andet, men det er ikke den vigtigste pensel.
Begynderøvelser
- Forsøg evt. at lave disse blade. Prøv at se, hvad der sker, når du trykker med penslen og får den til at male bredt, og forsøg at lave en tyndere streg yderst på bladet det kræver lidt øvelse
Våd i våd og våd på tør
Når man arbejder med akvarel er der to teknikker man skal starte med at kende. Den ene er teknikken våd i båd. Den fremkommer, når man maler med den våde maling på et vådt papir. Fordelen er her, at farverne flyder smukt sammen og man får ofte nogle “gaver”. Akvarellens absolutte kendetegn. Ulempen er samtidig, at det er utrolig svært at styre.
I akvarellen nedenfor kan man se, hvordan farverne flere steder flyder sammen, men man kan også se, at der bl.a. øverst til højre er et område, hvor malingen bliver er mere styret af penslen. Det er fordi det er malet over flere omgange. Først med den flydende maling der løber sammen på det våde papir. Så en tørreproces og til sidst et lag, hvor man laver detaljer på det tørre papir.
Der er også flere steder, hvor der er krystallignende effekter. Det fremkommer ved at drysse lidt salt på den våde maling og så lade det tørre.
Tør på tør med formfacetter
Man kan med fordel male genstande, hvis man arbejder med genstandens form. Se på formen og lad farvefladerne følge denne form.
Overvej baggrundsfarven
Den kan have betydning for, hvordan stemningen er i akvarellen. Nogle gange er det en fordel at dele baggrundsfalden om i to og andre gange vælger man måske, at lade papiret stå bart i den ene del, som på nummer to billede herunder. Bemærk iøvrigt også, at det hvide papir flere titter frem. I akvarellen skal man endelig ikke male alt over, som man helst skal i acrylmaleri f.eks. De hvide urørte felter får akvarellen til at se lettere ud.
Arbejd med skygger
Vælge evt. en helt almindelig kedelig hverdagsting og forsøg at mal skygger.
Den side, som får lys skal have en varm farve og den side, der ligger i skyggen skal have en kold farve
Husk, at slagskyggen skal være på den rigtige side. Det kan være en fordel at bruge en arkitektlampe eller lignende
Træer
Vær opmærksom på, at løvtræer og nåletræer har forskellige karakteristika. Ofte er nåletræerne kendetegnet ved at have en meget lige stamme, mens løvtræerne svinger lidt mere. Hvis ikke man er vant til male og tegne træer, har jeg oplevet at der er en tendens til, at man tegner stammen for tyk og kronen for lille. Pas på med det:-)
På billedet nedenfor ses et nåletræ til højre. Her har jeg forsøgt, at male grene, som går i alle retninger – også imod beskueren. Jeg har brugt en meget tør pensel, så man fornemmer nålene.
I løvtræerne skal man være opmærksom på, at male en lys og skyggeside. – Også på stammen
En helt anden måde at male træer på. Her tænker jeg træet som formfacetter
Skygge fremkalder lyset
Ønsker man at lave lys på en flade, så er skygge, den letteste effekt man kan bruge. Billedet nedenfor viser, hvor mørk man faktisk kan lave en hvid mur.
Bemærk også, hvor lidt der skal til at illudere vinduer. Tynde streger – meget smalle pga perspektivet.
Her kan I også se, hvordan jeg har bygget billedet op med rolige flader kontra mere detaljerede flader. Husk øjet har også brug for ro
Undermaling
Akvarel kan også bruges som undermaling til tegning og som her til abstrakt udtryk
PÅ billedet herunder er der også brugt akvarel som undermaling til en tegning, men der er udover akvarel blevet anvendt hvid fortyndet akryl, som har en mere mælket og dækkende effekt.
Skygge fremkalder lyset
Ønsker man at lave lys på en flade, så er skygge, den letteste effekt man kan bruge. Billedet nedenfor viser, hvor mørk man faktisk kan lave en hvid mur.
Bemærk også, hvor lidt der skal til at illudere vinduer. Tynde streger – meget smalle pga perspektivet.
Her kan I også se, hvordan jeg har bygget billedet op med rolige flader kontra mere detaljerede flader. Husk øjet har også brug for ro