skip to Main Content

Didaktiske modeller til arbejdet med kreativitet og æstetik

Her har jeg tegnet forskellige modeller, som alle kan bruges i forbindelse med det pædagogiske arbejde i billedværkstedet og i folkeskolens fag: “Håndværk og design”.

Malcolm Ross

 

KIE modellen kan anvendes til designprocesser i f.eks. faget Håndværk og Design

 

 

 

Denne sommerfugl-model er udarbejdet i forbindelse med projektet KULT, som var finansieret af Slots og Kulturstyrelsen. Selve modellen er blevet til i et samarbejde mellem Bennyé Austring, Merete Sørensen, Hanne Kusk, Lars Kjær Larsen og Felicia Bech Lillelund. Hele bogen: Det blev en sommerfugl” kan hentes her: Det blev en sommerfugl.pdf (emu.dk)

Winnicotts model findes her: Austring, Sørensen(2006):Æstetik og læring, Gyldendal s. 109

 

Grundmodellen for opbygning af Pædagogisk tilrettelagte æstetiske forløb. Modellen er udviklet af Merete Sørensen og Bennyé Austring i Bogen:” Æstetik og læring” og kan findes på s. 179

 

 

 

Denne model er udarbejdet af Lone Ørnø og kan findes i bogen: Kreative børn. Modellen er inspireret af Malcolm Ross model fra 1978. Denne model har fået tilført andre begreber som inklusion, tid, fællesskab, barnets spor, læringsmiljø

 

Austring og Sørensens model for æstetisk kommunikation

ses i bogen

Austring og Sørensen(2006): Æstetik og læring, Gyldendal

 

 

Denne model er den model, der tilbage i 1989 startede hele bølgen med Æstetiske læreprocesser. Den er udarbejdet af Hans Jörg Hohr og Kristian Pedersen i bogen: Perspektiver på æstetiske læreprocesser, Dansklærerforeningen

 

En analysemodel til æstetiske processer, hvor man designer et produkt

 

Linær procesmodel

 

Back To Top